pühapäev, 13. juuli 2014

Coffee, coffee, coffee - Day 27

Ärkasin selle peale, et Marit koputas uksele ja tahtis tuppa saada. Kell näitas selleks ajaks juba mõni minut 8 läbi. Nii kaua ei olegi vist siin riigis veel magada saanud. Kuna hommikusööki pakutakse kella 9:30ni ning täna kuskile kiiret pole, siis vedelesin veel mõnda aega voodis, enne kui otsustasin päriselt ärgata.

Kui olime kõhud täis söönud, siis läksime uurima, et mis kell me võiks minna kohvi farmi külastama. Tehti kiire kõne, ning öeldi, et poole h pärast on auto järgi. Nii oligi. Meid viidi külakesse nimega Nkoaranga, kust alustasime oma jalutuskäiku kohvikasvandusse. Meie giidiks oli 23 aastane noormes nimega Samuel. Väga tore ning hea inglise keelega. Ta on esimene muri, keda me teame, kes on Euroopas reisinud - nimelt elas ja töötas ta aasta aega Norras ning on jooksnud Londoni ja Oslo maratone. Enda sõnul läks tal kehvasti, sest oli 15nes. Lisaks on ta 3 korda Kilimanjarole roninud ja kõik korrad mööda sama rada mida mööda meie homme oma teekonda tippu alustame - Machame route. Ühesõnaga pinnisime temalt ka veel infot seoses ronimisega.

Kohvikasvandus mida külastasime asuski meie giidi kodus. Esmalt nägime kuivatamise faasis olevaid kohviube. See on nö viimane etapp, enne kui oad kasvandusest "tehasesse" saadetakse. Kuvatamine ise kestab 2 nädalat ja selle aja jooksul tuleb välja noppida ka praak (katkised oad).

Seejärel suundusime istandusse. Kohvipuud on istanduses jagatud eesmärgipõhiselt kaheks: 1) need, millest "toodetakse" uusi taimi; ja 2) need, mis kasvatavad ube. Antud istanduses on kõik orgaaniline, st kemikaale ei kasutata ning meile räägiti kuidas nad erinevaid putukaid taimedest eemal hoiavad - lihtsalt istutades kohalikku piparmünti ning "mürgi õunu" kohvitaimede vahele. Seejärel näidati meile, kuidas uusi taimi "luuakse" ning kasvatatakse ning siis viidi juba kohviube kasvatavate taimede vahele.

Kohvipuu annab saaki 1 korra aastas ja seda korjatakse 6 kuu vältel (juuni-dets). Kohvipuu viljad on algul rohelised ning valmides muutuvad punaseks - uba sees aga peaaegu läbipaistev. Saime toorest uba maitsta - kohvi maitsest on asi kaugel. Pigem selline magus nagu puuvili. Protsessi mõttes toimub peale punaste viljade korjamist ubade eraldamine kestadest ja seejärel ubade pesemine (2-3päeva) ning peale seda siis 2 nädalane kuivatusprotsess koos praagi eemaldamisega.

Kui kogu see protsess selge oli, siis liikusime edasi "vabrikusse". Tee sinna viis läbi küla ning banaanimetsa. Saime teada, et enne röstimist jagatakse oad kolme kategooriasse suuruse järgi, et kõik oad saaks ühtlase rösti. Röstimisel on ka 3 taset: medium; french; and dark, milledest esimene on kõige nõrgema maitsega aga sisaldab kõige enam kofeiini, ning viimane vastupidiselt kõige tugevama maitsega aga sisaldab kõige vähem kofeiini. Ühesõnaga, mida kauem röstida, seda tugevamaks muutub maitse, aga kofeiini sisaldus ubades väheneb.

Peagi kanti meile lauale ka kohv (french roast) ja kõrvale imemaitsev banaanikook. Kohv loomulikult maitses ka meeletult hästi, seega sai neid ube ka koju kaasa ostetud.
Kui teooria selge ja ostud tehtud, siis oligi aeg tagasi hotelli suunduda. 3h oli möödunud meeletult kiirelt.

Hotellis võtsime kohe kohad sisse basseini ääres, kus viibisime nii kaua kuni oli aeg kohtuda oma mäe giidiga, et saada esimene briifing. Kontrolliti üle, kas varustus on olemas ja kas midagi vaja juurde hankida. Lisaks anti kätte tervisekontrolli leht, mida mäel iga päev hakatakse täitma. Iga päev mõõdetakse pulssi, vererõhku, hapniku taset veres ja kuulatakse kas kopsud on puhtad. Lisaks tuleb aru anda peavalude kohta ning selle kohta kui tihti wc's käinud oled ja mida sa seal tegid. Kiirülevaade tehti ka kogu ronimise kohta, aga igapäevaselt pidi toimuma ka detailne briifing järgmise päeva kohta. Ei saa lihtne olema!

Peale kohtumist giidiga veetsime veel natuke aega basseini ääres, aga siis oli juba aeg õhtusöögiks ja peale seda tuli asjad kokku pakkida - mis mäele kaasa on vaja ja mis maha jätame. Tuba oli meil ikka korralikult pea peale pööratud. Polegi see pakkimine nii lihtne. Aga tehtud! Nüüd kiirelt tuttu, et koguda veel viimast energiat järgnevaks nädalaks. Edu meile!